Bovengrondse NS P&R parkeergarage Elst

 

De aanbestedingsdocumenten gingen impliciet uit van een split level opbouw van de parkeergarage. Wij zijn echter uitgegaan van een volledige vlakke vloer om de volgende redenen:

  • Volledig vlakke vloer betekent volledig overzicht door de gehele parkeergarage.
  • Lift in hoofdtrappenhuis vanaf iedere parkeerplaats zonder overbrugging van hoogteverschil te bereiken.
  • Een halve verdieping meer parkeerplaatsen.
  • Geen hoogte te overbruggen bij de uitrit, en geen verlies aan parkeerplaatsen die daar het gevolg van zouden zijn.
  • Meer parkeerplaatsen.

De positionering van de interne hellingbanen aan de westgevel van de parkeergarage komt enerzijds voort uit een optimale parkeerlogistiek, anderzijds wordt de vorm en de richting van de hellingbanen ingezet als architectonisch element om aan te sluiten bij de dynamiek van de spoorlijn.

De gevel is opgebouwd uit aluminium lamellen die zijn getordeerd om hun lengteas. Deze tordering zorgt voor een visueel effect zodat er dynamiek en diepte in het gevelvlak ontstaat. Tevens geeft deze tordering voldoende stijfheid aan deze lamellen met als resultaat dat er geen hulpconstructie achter de lamellen nodig is. Door de hoekverdraaïng van de lamellen heeft de gevel een ventilatieopening van 70%, maar oogt visueel voor ca. 40% open.